Gröt – den bästa vinterfrukosten

Hej kära läsare!

Hoppas ni har det bra i vinterkylan!
Det har gått en tid sedan det kom något inlägg här, men nu var det dags att komma med något kände jag!
Nu i vintertider äter jag oftast allra helst gröt till frukost. Känner mest för något värmande och mättande och då är gröt perfekt. Oftast blir det havregrynsgröt. Så himla gott tycker jag om man gör det där ”lilla extra”. Ha i chiafrön, kanske någon smaksättning som kanel och någon torkad aprikos, frön osv. Sedan det bästa= topping. Nötsmöt (mandelsmör/jordnötssmör), bär i olika färger, skivad banan och någon mjölk. Jag väljer oftast havremjölk för jag tycker det är gott! Det är bara fritt fram att ta vad man tycker om helt enkelt.
Denna gång gjorde jag gröt med 50/50 av havregryn och quinoa som jag hade kokt dagen innan, perfekt att ta tillvara på överbliven sedan middagen t.ex.
Ät gärna med ett eller ett par kokta ägg till för extra protein och mättnad. Bra uppaddning för en dag fylld av utmaningar, eller kanske i skidspåret 🙂

1 protion:

Koka drygt 1/2 dl havregryn, 1/2 d kokt quinoa i vatten tilsammans med en nypa salt och kanel.  Servera med rivet äpple, rårörda lingon, en msk mandelsmör, solrosfrön och havremjölk.

Ville bjuda på denna bild från Harsa, där vi var och åkte längdskidor en helg. Helt magiskt i skymningen! Kram till er!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *